Telekommunikationer i fjällen

Det är viktigt att kunna meddela sig om något händer under fjällturen. Det kan handla om att få kontakt med fjällräddningen eller att meddela ändrade planer till någon anhörig. För detta har mobiltelefonen blivit viktig i många fjällområden. På många håll fungerar den bra medan den i andra områden inte fungerar alls. Det kan också variera mellan olika abonemang. Så ta med mobilen men räkna inte med att den alltid fungerar. Säg inte till anhöriga hemma att ”jag ringer”, om mobilen inte fungerar skapar det onödig oro.

Om hjälptelefoner


I de flesta övernattningsstugor och rastskydd i väglöst land finns hjälptelefoner. De är alltid åtkomliga även utanför säsong. På fjällkartan finns telefonsymbolen på ställen där du hittar en hjälptelefon. De är utplacerade för att användas när de behövs.

Hjälptelelefon

Tveka inte att använda telefonerna om det kan hindra ett fjällräddningspådrag eller lugna oroliga anhöriga. Det måste alltså inte vara larm om försvunna eller en olycka för att du skall våga använda dem. De är till för den som känner sig otrygg eller villrådig. När du använder en hjälptelefon kommer du till en larmcentral där du kan meddela dig. Du kan alltså inte ringa direkt till en annan telefon.

Detta bör inte avskräcka dig om du känner dig orolig eller om ett samtal hindrar att fjällräddningen drar igång ett uppdrag. Förr kallades de här telefonerna nödtelefon, idag hjälptelefon. Det är lätt att förstå skillnaden.