Mat på fjällturen

På fjällturen behöver kroppen extra energi för att du ska orka. Ät bra innan du ger dig iväg, ta ordentliga matraster och ha med en bra matsäck och lite proviant i reserv. När du ätit bra mår du gott och får större behållning av turen. Du orkar helt enkelt mer om du äter bra!

Vilken utrustning behöver man?

De flesta som går på tur på fjället har med sig termos med varm soppa eller dryck och smörgåspaket. Andra väljer att ta med kök och laga maten ute.

Att laga mat ute är helt annorlunda än att laga mat i ett kök inomhus. Du behöver ett s.k. fältkök. På marknaden finns kök för olika bränslen bl.a. sprit, bensin eller gasolkök. Du behöver också tänka på att ta med kastruller med lock som passar fältköket, kanske en stekpanna, visp, bestick, en tallrik och muggar. Alla dessa tillbehör kan hittas i välsorterade friluftsbutiker. Prova först utrustningen hemma innan den skall användas påfjället, då vet du hur den fungerar.

Ladda med fett och kolhydrater

Kolhydrater ger energi som snabbt tas upp av kroppen. Grovt bröd, pasta, ris, gröt, frukt, grönsaker och potatis innehåller mycket kolhydrater. Pasta på kvällen och gröt och smörgås på morgonen är bra grund för en dagstur. Inför en ansträngning av det slag som en fjälltur kan innebära är det också bra att ladda med fett, helst nyttigt fett som finns i bland annat nötter, fisk, skaldjur och olivolja. Fett ger nästan dubbelt så mycket energi som kolhydrater. Den som är på flerdagstur och lagar mat på fältkök väljer ofta vaccumtorkad mat. Den är lätt att bära och lätt att tillaga. Men det går också bra att komplettera med mat som du torkat själv liksom med lite rökt som står sig bra.

Ät innan du blir hungrig

Du tappar inte bara orken om du slarvar med maten. Också omdömet kan försämras eftersom blodsockerhalten som påverkar hjärnan sjunker. Att kunna tänka klart och ha krafter i behåll är alltid viktigt. Du fryser också lättare om du inte har tillräckligt med energi i kroppen.

Ät innan du blir trött och hungrig. Då behåller du prestationsförmågan och kroppen mår bra. Pasta, nudlar och ris är bra att fylla ut frystorkad friluftsmat med. Ha också alltid med en påse ”nödgodis”, till exempel en blandning med russin, nötter, torkad frukt och chokladbitar. Det ska vara en reserv att ta till! Du kan ha en liknande blandning att pigga upp dig med mellan måltiderna.

Drick ofta …men helst inte alkohol

Det är lika viktigt att dricka ordentligt som att äta energirik mat. Drick ordentligt före turen, och drick ofta under turen även om du inte är törstig. Vatten går utmärkt, ljummet i termos med lite fruktsocker i för extra energi. Ha också med varm dryck så det räcker att ha i reserv.

Brist på vätska gör att du blir trött och kan få huvudvärk. Om du kissar mörkgult har du druckit för lite. Då är det dags att vila ett tag och dricka för att återställa vätskebalansen.

Drick dock inte alkohol det hindrar de processer i kroppen som bygger upp energin.

Leder i fjällen under statligt huvudmannskap